مخاطب شما کیست؟

اولین فاکتوری را که باید مد نظر قرار دهید جامعه هدف شماست. کدام گروه از افراد جامعه، مشتریان شما را تشکیل می‌دهند؟ مشتریان شما چه کسانی هستند؟ در چه گروه سنی قرار دارند؟ به چه چیزی و چگونه می‌اندیشند؟ مدل رفتاری و اجتماعی آنها چگونه است؟ هرچه بتوانید جوابهای دقیقتر و مشخص تری به این سوالها بدهید، آسانتر، سریعتر و دقیق تر روشهای تبلیغاتی متناسب و موثر برای تجارت خود را خواهید یافت.

یکی از راههای مرسوم هدف یابی تا به امروز، جامعه شناسی است. در این راستا شما به عنوان مثال جامعه هدف خود را از نظر جنسیت (مرد مورد هدف هستند یا زنها) و سن مورد ارزیابی قرار می‌دهید. هرچند این موارد کاربردی هستند اما این روزها، برای تجارت‌های پویا موارد پیچیده تر و حساستری در مبحث جامعه شناسی مطرح است.

یک نگاه کاربردی تر و معنادار از دسته بندی، گروه بندی افراد بر مبنای نگاهشان به جهان اطراف است. به عنوان مثال دسته بندی افراد بر مبنای اعتقادشان به سالم تر بودن غذاهای طبیعی نسبت به فرآورده‌های صنعتی. این نوع از اطلاعات، به مدیران بازاریابی و تبلیغات کمک می‌کند تا پیام خود را به نوعی طراحی کنند که جامعه هدف خواهان شنیدن آن باشد. در راستای مثال قبلی: “محصول ما فقط با مواد طبیعی تولید می‌شود.”

برتری شما چیست؟

“افراد خریدار محصولات و خدمات هستند”، هرچند این جمله درست است اما بیان دقیقتر اینگونه است: “ما محصولات و خدماتی را خریداری می‌کنیم که خریدشان به ما احساس بهتری بدهد”.

به همین دلیل است که انتخاب صحیح روش تبلیغات بسیار حیاتی است. شما نه تنها باید برتری محصول و خدمات خود را نشان دهید، بلکه باید نوعی رابطه احساسی با مشتریان خود برقرار کنید به طوری که مشتریان از ارتباط با برندشما لذت ببرند.

به این ترتیب، مستقل از رسانه ای که استفاده می‌کنید – تلویزیون، رادیو، روزنامه ، مجله، گفتگوی چهره به چهره و … – شما باید از روشی استفاده کنید که هم برتری‌ها و منافع استفاده از محصولات و خدمات شما را نشان دهد و هم با مشتریان شما ارتباط احساسی برقرار کند.